img

به وبسایت ما خوش آمدید

با استفاده از یا می توانید بین بخش های مختلف وبسایت جابه جا شوید

وارد شوید

آموزشگاه بی نهایت

بهترین آموزش ها در زمینه اینترنت ، کسب درآمد و برنامه های کاربردی

ادامه

آموزش بازی سازی | نکات اولیه بازی سازی

"می خواهم بازی ساز شوم" 
جمله ای پرکاربرد که آن چنان که باید مورد مطالعه و بررسی و مورد توجه بحث ها نبوده است.
همه ما می دانیم که نه در اینجا و نه در هیچ کجای جهان ، شغلی تحت عنوان "بازی ساز" وجود ندارد  و منظور از این اصطلاح رایج بدین معنی است که فرد مورد نظر ما می خواهد در آینده وارد "صنعت گیم" و "بازی سازی" شود.


"مسئولیت ها" و "عناوین شغلی" در بازی سازی بسیار پراکنده و گوناگون اند و معدود بازی موفقی را می توان یافت که سازنده آن تنها و تنها یک نفر باشد. حتی بازی های مستقل نیز با وجود تعداد اعضای کم ، مجبور اند برای قسمت هایی از ساخت بازی مانند ساخت موسیقی از دیگران کمک بگیرند.
از آنجایی که صنعت بازی سازی در ایران اول راه و در حال رشد است ؛ احتمالا باید در یک گروه کوچک چند نفره اقدام به ساخت بازی کنید ، نه یک شرکت!
این هم تفاوتی نمی کند که چه تخصص و جایگاهی در تیم بازی سازی خود دارید ؛ شما باید در مورد تمام مراحل ساخت یک "بازی ویدیویی" اطلاعات مختصری داشته باشید ؛ تا بتوانید یک تیم را مدیریت کنید.
در بخش بندی و قسمت کردن مراحل ساخت یک بازی ، هر کس ایده و نظر خود را دارد ؛ اما در کلی ترین حالت ممکن ، بازی سازی "چهار مرحله" دارد:
// 1- طراحی مفهومی // 2- طراحی هنری // 3- برنامه نویسی // 4- تست و آزمایش //
البته اگر شما هم از آن گروه آدم‌هایی هستید که می‌خواهید در آینده یک "تیم بازی‌سازی" را رهبری کنید، باید بدانید که دامنه‌ی اطلاعاتی شما باید بسیار گسترده‌تر از دانستن یک مهارت محض باشد. شما باید در پایه‌ای ترین حالت ممکن، در مورد انواع سبک‌های بازی سازی و ویژگی‌های بارز هر کدام از آن‌ها به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید و به راحتی بتوانید تک‌تک اجزای یک بازی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. مواردی از قبیل گیم‌پلی، گرافیک، داستان، صدا و موسیقی، UI/UX و جایگاه آنان در بدنه‌ی یک بازی ویدیویی، سرفصل‌ها و نکات بسیار مهمی را شامل می‌شود. چگونه یک گیم‌پلی جذاب و و روان داشته باشیم؟ اصول طراحی یک HUD ساده و جذاب چگونه است؟ و سوالات بسیاری از این قبیل که شما باید برای تک‌تک آن‌ها جواب قابل قبولی داشته باشید.  به نوعی باید روح یک منتقد بازی درون شما شکل بگیرد و چشمان و گوش‌های شما همانند یک منتقد، قسمت‌های مختلف بازی را هم به صورت جداگانه و هم در کنار یکدیگر مورد ارزیابی قرار دهد.
امروزه کسانی می‌توانند در این صنعت رو به رشد حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند که بتوانند استاندارد‌ها و ویژگی‌ها جدیدی را در بازی‌های خود ارائه بدهند. این مهم تنها زمانی به دست می‌آید که شما شناخت مناسبی روی سبک‌های مختلف این صنعت داشته باشید و بدانید که چه ویژگی‌هایی، فلان بازی در فلان سبک را تبدیل به استانداردی برای دیگر بازی‌های هم سبک خود کرده است.

بحث فنی مربوط به بازی‌‌ها در جای خودش موضوع بسیار مهمی است اما تا حالا از خود پرسیده‌اید که بازی‌هایی از قبیل Halo، The Last of Us و Legend of Zelda به خاطر داشتن چه ویژگی‌ّهایی تا این میزان محبوب شده‌اند؟ درک صحیح این مورد به تنهایی نیمی از موفقیت شما را تضمین می‌کند! تمامی نرم‌افزارها از قبیل موتورهای بازی‌سازی تنها ابزاری برای رسیدن به هدف ما هستند و این که ما صرفا از همان اول تمام تمرکز خودمان را روی آن‌ها بگذاریم مسئله‌ی کاملا غلطی است. همه‌ی ما می‌دانیم فرد باتجربه‌ای مثل استاد کوجیما هم ابتدا بسیاری از موارد مربوط به بازی خودش را مشخص می‌کند و سپس بعد از مدت زمان طولانی به دنبال موتور بازی‌سازی می‌گردد که بتواند با استفاده از قابلیت‌های آن به ویژگی‌های مورد نظرش درون بازی دست پیدا کند. حتی بعد از آن شخصی سازی‌های متعددی را هم روی موتور مورد نظرش اعمال می‌کند تا دقیقا به آن چه می‌خواهد برسد، چرا که هدف او در انتها رسیدن به ویژگی‌هایی است که برای بازی‌اش درنظر گرفته نه ساخت یک بازی با موتوری که کارکردن با آن را بلد است!
برای همین توصیه می‌کنیم بدون هدف خودتان را درگیر یادگیری یک نرم‌افزار یا موتور بازی‌سازی نکنید. در حقیقت یادگیری ساخت یک شوتر اول شخص با استفاده از یونیتی یا آنریل هیچ دردی از شما دوا نخواهد کرد، اما در مقابل فراگیری اصول طراحی یک بازی مثلا پلتفرمر می‌تواند برای شما بسیار کارگشاتر باشد. بعد از آن می‌توانید متناسب با ویژگی‌های تعیین شده برای بازی خود، موتور بازی‌سازی مناسب را هم انتخاب کنید. تمامی این موارد برای دیگر نرم‌افزارهای درگیر روند توسعه بازی‌ هم صدق می‌کند.
نکته‌ی آخری که در ابتدای مسیر بازی‌سازی باید بدان توجه داشته باشید، مخاطب و بازار هدف است. شما باید بازی بسازید که مخاطب داشته باشد و بتواند درون بازار فروش خوبی را تجربه کند. عدم توجه به مخاطبان و سلیقه‌ی آنان می‌تواند منجر به شکست یک بازی شاهکار و عالی شود و این در حالی است که امروزه مشاهده می‌کنیم بازی‌های کاملا معمولی صرفا با توجه به سلیقه‌ی مخاطب امروزی توانسته‌اند درآمدهای نجومی را تجربه کنند.
مهم‌تر از رصد بازار نحوه‌ی تعامل با بازار است. اینکه شما از راه و روش انتشار بازی خود در بازارهای مختلف(داخلی و خارجی) آگاهی پیدا کنید، نحوه‌ی تعامل با ناشران را بدانید و مثلا بدانید بازی‌‌های خود را بهتر است در چه زمان‌هایی منتشر کنید همه از مواردی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. شما هر کسب و کاری که می‌خواهید راه بیاندازید یک بعد آن مربوط به بازار و نحوه‌ی تعامل با آن می‌شود پس اگر در این مورد آشنایی ندارید و علاقه‌ای هم برای افزایش دانسته‌های خود ندارید، تا می‌توانید از نظر افراد باتجربه و به خصوص توانایی ناشران(ایرانی و غیرایرانی) استفاده کنید تا در انتها بتوانید حداکثر عایدی ممکن را از بازی خود به دست بیاورید.
شاید مطالب گفته شده مقداری پراکنده باشند اما بد نیست بدانید تمامی موارد گفته شده برگرفته شده از مشکلات فعلی صنعت بازی‌سازی درون کشور است. اگر شما تصمیم گرفته‌اید روزی وارد چرخه‌ بازی‌سازی شوید باید در ابتدا جایگاه خود را مشخص کنید. می‌خواهید در آینده همانند سم‌لیک و امی هنیگ نویسنده معروف شوید یا میخواهید همانند میازاکی گیمرهای حرفه‌ای را به چالش بکشید و دنیای پر رمز و راز خود را بسازید؟ تصمیم با خودتان است اما پاسخ به این سوال می‌تواند آینده‌ی شما را از زمین تا آسمان تغییر بدهد. در مرحله‌ی بعد باید برای خود مشخص کنید که به چه سطحی از حرفه‌ی بازی‌سازی رضایت می‌دهید. اینکه صرفا می‌خواهید به سطحی از بساز بفروش معروف برسید یا که نه، می‌خواهید جایگاهی در بین بزرگان برای خودتان دست و پا کنید! اگر پاسخ شما گزینه‌ی دوم است آن موقع نیاز پیدا می‌کنید به دنبال بیان حرف‌های تازه و استانداردهای جدید بروید و مجبورید کتاب‌ها و بازی‌های بسیاری را برای پیدا کردن نکته‌ای جدید زیر و رو کنید.

نویسنده،‌ کارگردان یا هر جایگاه دیگری نیازهای خود را طلب می‌کند. در تمامی این موارد کتاب‌های بسیاری وجود دارد. از مقدماتی تا پیشرفته و تمامی این‌ها به راحتی در سطح اینترنت پیدا می‌شوند. برای شروع کار می‌توانید قسمتی از وقت خود را صرف مطالعه چنین منابعی کنید. به بیانی در شروع بازی‌سازی مطالعه و تحقیق مهمترین ویژگی است که باید به آن عادت کنید. وقتی این گونه عمل کنید به مرور مشاهده می‌کنید چگونه ایده‌ها به ظاهر جذاب قبلی‌تان کم‌رنگ می‌شوند و ایده‌های جدید و ناب جای آن‌ها را پرمی‌کنند. بعد از آن می‌توانید در یک چارچوب صحیح (همانند سند طراحی بازی) ایده‌ی خود را روی کاغذ بیاورید و با اشتراک آن با چند نفر دیگر زمینه‌ی ساخت اولین بازی خود را به بهترین شکل موجود فراهم کنید.

در مسیر پیش رو ما نیز سعی می‌کنیم در حد و توان خودمان آموزش‌های مربوط به بازی‌سازی را برای شما قرار دهیم و تجربیات افراد قدیمی این صنعت و مسیرهایی را که رفته‌اند در اختیارتان بگذاریم.

صفحات دیگر

گالری عکس

درباره سایت

این آموزشگاه به منظور افزایش آگاهی مردم نسبت به کسب درآمد از اینترنت در تاریخ 96/7 ساخته شد ، به امید آنکه کسب درآمد از اینترنت در ایران نیز یک شغل ثابت و پر درآمد شود .
تیم بی نهایت

اطلاعات تماس، پیوندها و ...

اطلاعات تماس

آمار سایت

  • بازدید کل:
  • بازدید امروز:
  • بازدید دیروز:
  • بازدید ماه قبل:
  • بازدید این ماه:
  • تعداد مطالب:
  • نویسندگان:

نظرسنجی

امتیاز شما از 1 تا 5 به این سایت چقدر است ؟







قدرت گرفته از میهن بلاگ